Sådan bliver du bedre til at netværke

Du er i en forsamling eller til en konference, fanger blikket på en ny bekendt, hilser på hinanden, introducerer dig selv, og så stiller du, uden at tænke over det, det samme kedelige networking-spørgsmål, som du har stillet hundrede gange før: “Og hvad laver du så?”

Du går gennem ritualet med derefter selv at besvare spørgsmålet. Så smalltalker du lidt, og forlader derefter samtalen uden at føle, at du har lært den anden at kende.

Disse samtaler kommer alt for ofte til at føles mekaniske, forcerede og alt andet end autentiske. Vi bliver derfor fristede til at ankomme sent og tage tidligt hjem.

Her kan vi lære af amerikanske Dale Carnegie. Han mener, at man kan få flere venner på 2 måneder ved at være interesseret i andre mennesker end ved at bruge 2 år på at få andre til at blive interesserede i dig.

Hvordan bliver jeg en bedre netværker?

Den letteste måde at skabe forbindelse til nye mennesker er helt simpel: Stil bedre spørgsmål. Tanken er, at kun at bringe de emner op, som du selv ønsker at diskutere.

Ved at anvende denne indgangsvinkel vil du have mere tillid til dine evner til at starte interessante samtaler (fordi du selv er veltilpas og derfor en større fornøjelse at tale med). Dem du taler med vil huske dig bedre, fordi de værdsætter muligheden for at diskutere ting som også er nye og betydningsfulde for dem.

Du kan ikke lytte og tænke på samme tid (citat af Yogi Berra). Det samme princip gælder når du netværker. Hvis du tænker over det næste du vil sige, så lytter du ikke ordentligt. Øv dig istedet på at huske nogle få spørgsmål, som kan føre til meningsfyldte samtaler og tag den derfra.

Sådan bliver du bedre til at netværke

Gode icebreakers

Her følger fire gode indgangsvinkler til at starte en samtale:

  • Hvad er du mest optaget af for tiden?
  • Har du nogle store udfordringer i horisonten?
  • Hvad er din næste, store opgave på arbejde eller privat?
  • Hvis du ikke arbejdede med det du gør, hvad kunne du så tænke dig at lave?

En løsning til din markedsføring

Med mere end 18 års erfaring fra markedsføring og salg,
kan du være sikker på en professionel tilgang til din markedsføring.

Tag kontakt