Strategi for content marketing

Content Marketing handler om at skrive indhold. Indhold er alt det, du skriver og udgiver, som definerer, brander og skaber opmærksomhed om din virksomhed. Indhold skal være spændende og målrettet dine kunder – både dine nuværende og dine kommende kunder. Og godt content kræver en strategi for content marketing.

Hvordan skriver du så godt content?

Trin 1: Start med at sætte rammerne

Det kan lyde som en uoverskuelig opgave at skrive en strategi. Hvor skal man starte? Hvor detaljeret skal den være? Hvor højtflyvende? Ved at sætte rammerne for de ting, du vil afdække, kan du sikre, at du afdækker det vigtige, og ikke spilder tid på det, der ikke er vigtigt.

Og hvad er egentligt vigtigt?

En god strategi for indholder svarer på disse tre spørgsmål:

  • Hvad er mine mål for markedsføringen?
  • Hvad er mine mål for indhold?
  • Hvilke produkter sælger jeg?
  • Hvem er vores målgruppe / modtagergruppe?
  • Hvad er deres behov?
  • Hvor søger de indhold / information?
  • Hvad gør konkurrenterne?
  • Hvad har vi allerede, der kan bruges som indhold?
  • Hvilken type content fungere allerede for os?
  • Hvor mange ressourcer har vi til rådighed internt og eksternt?
  • Lav en markedsføringskalender
  • Lav et workflow over kampagner

Trin 2: Klare mål

Klarlæg dine mål. Hvad er det, du vil opnå? Det hjælper, hvis du er specifik, for du skal sammenholde dine mål med dit content, når du når længere hen i processen.

Prøv at lave SMART-mål. SMART-mål er mål, som er Specifikke, Målbare, Opnåelige, Realistiske og Tidsbegrænsede.

Eksempel:

  • Vi vil være Danmarks førende eksperter inden for SEO-optimering til søgemaskiner
    • Målsætning 1: DKK100.000 i indtjening fra onlinekurser i perioden 1. januar – 30. juni 2017
    • Målsætning 2: Via telemarketing aftale om og afholdelse af 200 kundemøder i 2017
    • Målsætning 3: Stigning i antallet af tilmeldte til vores nyhedsbrev om SEO fra nuværende 3.589 abonnenter til 6.000 abonnenter inden udgangen af 2017

Inddrag gerne andre afdelinger af din virksomhed. Du vil blive overrasket over, hvor mange gode idéer, der kan ligge rundt omkring i organisationen :)

Når du har skrevet dine mål, så spørg dig selv:

  1. Hvordan kan  godt content bidrage til at nå vores mål?
  2. Hvordan kan vi måle om vores content er målrettet vores mål?

Trin 3: Afdæk målgruppens behov

Hvis du allerede har defineret, hvem dine modtagere er, så kan du springe dette trin over.

Hvis ikke, så kan du tage udgangspunkt i HubSpots skabelon til “Buyer Personas” (kundeprofiler).

Definitionen af content marketing er:

Det indhold, du skaber og distribuerer skal løse de samme problemer eller skabe de samme følelser som dit produkt eller din service

Trin 4: Hvad er jeg oppe imod?

Din målgruppe får sikkert allerede oplysninger et eller andet sted fra. Du vil stå stærkere, hvis du kan skabe et overblik over hvor de allerede lægger deres opmærksomhed.

Lad os kalde det “Idoler” og “Vandhuller”.

Idoler

Idoler er eksisterende meningsdannere, som har en fast følgerskare. Det er de navne, som du straks tænker på, når du tænker på eksperter inden for din branche.

Vandhuller

Vandhuller er de informationer, som ikke nødvendigvis hænger sammen med en specifik person. Det er steder, hvor man typisk vil søge oplysninger på nettet – generelle informations-websites. Det kan eksempelvist være jobindeks.dk for jobsøgerne.

Trin 5: Tjek hvad konkurrenterne gør

Du kan spare megen god tid på at gætte ved at undersøge, hvad dine konkurrenter gør. Specielt, det, der virker :)

Spørg dig selv:

  1. Hvem markedsfører lignende produkter over for mine målgrupper? Det er mine direkte konkurrenter
  2. Hvem forsøger at få opmærksom fra mine målgrupper, men ikke nødvendigvis for at sælge lignende produkter? Det er mine indirekte konkurrenter
  3. Hvad er specielt / unikt ved mit produkt

Din absolut bedste strategi er at ramme ned i et nyt marked / nyt behov, hvor din virksomhed og dit brand kan differentiere sig fra konkurrenterne.

Hvis du er usikker på, hvem dine konkurrenter er, så kan du trække en statistik på SEMRush. Her kan du se, hvilke websites, der scorer højt på de samme keywords, som dem, der trækker trafik til din hjemmeside.