Kom igang med nyhedsbreve

yhedsbreve er et effektivt markedsføringsredskab, når det anvendes rigtigt, og et fremragende supplement til øget salg og service over for dine nuværende og potentielle kunder.

Ved løbende at udsende nyhedsbreve vil din virksomhed og dit brand være i kundernes bevidsthed når købsbehovet opstår, og du vil på den måde være det lille skridt foran dine konkurrenter.

Men det er vigtigt, at du udsender gode nyhedsbrve. Dine nyhedsbreve skal handle om det, dine læsere vil have. Hvis du fortæller dem noget, som du tror de ved i forvejen, så kan du være helt sikker på, at de afmelder nyhedsbrevet igen. Sørg for at give dine læsere værdi fra dine nyhedsbreve. Tænk 80/20 – minimum 80% af direkte værdi for kunden og højst 20% som handler om din virksomhed.

Dit nyhedsbrev skal kunne læses på 5 minutter!

Kom godt igang med nyhedsbreve

Inden du starter med nyhedsbreve er det vigtigt at gøre en række overvejelser:

  • Hvem er min målgruppe (modtagere)?
  • Hvad ønsker jeg at opnå med nyhedsbreve (formål)?
  • Hvilket system skal jeg bruge?
  • Har jeg ressourcerne til at udsende nyhedsbreve med jævne mellemrum?

Målgruppe

Der er stor forskel, om du udsender nyhedsbreve til internt til dit personale eller eksternt til nuværende kunder, mulige kunder eller måske samarbejdspartnere og leverandører.

Du kan være helt sikker på, at modtageren afmelder nyhedsbrevet ret hurtigt, hvis indholdet ikke rammer vedkommendes behov.

Til at starte med vil du være godt hjulpet med en overordnet opdeling af dine modtagere, men på sigt skal du overveje at segmentere yderligere på baggrund af dine modtageres persontyper.

Formål – hvad vil du opnå med nyhedsbrevet?

Der er stor forskel på, hvordan du skal opbygge dit nyhedsbrev, afhængigt af, hvad du ønsker at opnå. Er det for at styrke virksomhedens brand som vidensleder inden for sin branche? Er det for at sælge produkter eller for at skabe kundeloyalitet? Måske noget helt fjerde – eller en kombination af flere formål?

Når du først har lagt dig fast på formål og design, er det vigtigt at holde fast i den beslutning. Modtagerne af dine nyhedsbreve forventer at modtage det indhold, de har accepteret at modtage, og du kan være sikker på, at din læserskare ikke ukritisk accepterer andet indhold og andre budskaber.

System

Jeg kan anbefale Mailchimp, som er gratis at bruge op til 2.000 tilmeldte og 12.000 udsendelser om måneden.

Med Mailchimp får du blandt andet:

  • Mulighed for segmentering
  • Sprogversioner
  • Skabeloner for tilmeldingsformularer, automatiserede emails og nyhedsbreve
  • Avanceret statistik og rapporter over dine udsendelser
  • Mulighed for at lave splittests, dvs at teste hvilket design eller indhold med få variationer, der åbnes af flest modtagere

Ressourcer

Nyhedsbreve skriver ikke sig selv, desværre. Din virksomhed skal være forberedt på at lægge tid i at indsamle oplysninger til næste nyhedsbrev, at promovere nyhedsbrevet og at følge op på, hvad der virker hos modtagerne.

Til gengæld har I et værktøj, som rammer virksomhedens modtagere direkte og med langt større succesgrad end megen af den markedsføring, I i øvrigt benytter jer af.

Vidste du at:

Der er ikke et optimalt tidspunkt at udsende nyhedsbreve. Den nyeste statistik viser, at vi er online på alle tidspunkter af døgnet. I dag er det helt normalt at tjekke sin smartphone som det sidste inden man går i seng, som det første inden man står ud af sengen, og mens man er på toilettet.