Kom igang på de sociale medier

SoMe – eller Strategi for sociale medier – er en af de nye buzzord i forretningsverdenen. Flere og flere virksomheder erkender nødvendigheden af, om ikke andet, så at have en defineret holdning til de sociale medier. Og de fleste større virksomheder har erkendt, at de sociale medier er et nødvendigt onde, eller måske ligefrem en bonus.

Hvordan ser det ud i danske virksomheder

Danmarks Statistik følger løbende virksomhedernes tilstedeværelse online, herunder med egen hjemmeside, internethandel og de sociale medier.

96% af virksomheder med mere end 10 ansatte har i dag (2018) egen hjemmeside. Til gengæld halter det efter med de nye sociale medieplatforme. I 2017 var kun 25% af virksomhederne tilstede på Instagram eller YouTube.

Danske virksomheder med brugerprofil på et eller flere typer socialt medie:

0%
2014
0%
2015
0%
2016
0%
2017
Kom igang på sociale medier

Selvom mange virksomheder er tilstede på de sociale medier, så har kun 53% en strategi for brug af sociale medier i henhold til en undersøgelse foretaget af Ledernes fagforening. Så lige nu står det danske erhvervsliv med et ben i hver lejr.

Social medie-forskrækkelse

Tendensen er generelt, at både de gode og dårlige trends kommer fra USA over England og videre til Danmark og Europa. Og det gælder uanset om det er overvægt eller anvendelsen af nye teknologier i hverdagen.

Amerikanerne er langt foran Europa i forhold til anvendelsen af sociale platforme i målrettet markedsføring og til direkte interaktion med kunderne. Kan vi tillade os, i globaliseringens navn, at ignorere de tendenser og muligheder, der ligger i de sociale medier?

Mange danske virksomheder har for eksempel stadig en Facebook-forskrækkelse, og blokerer de ansattes adgang til platformen. Og det endda selvom virksomheden har en virksomhedsside på Facebook. Tænk over de muligheder for interaktion med kunderne, hvis sælgerne postede live billeder fra en messe, eller produktionschefen live bloggede fra lanceringen af et nyt produkt. Mulighederne er næsten ubegrænsede, og det handler jo “blot” om at brande virksomheden og skabe positiv opmærksom hos kunderne.

Kan vi så ikke risikere at rende ind i en shit-storm, fordi det er nemmere at rejse kritik direkte over for vores virksomhed? Jo – men den shit-storm kommer uanset, om ikke andet, fordi en utilfreds kunde laver sin egen hadegruppe på Facebook. Proaktivitet og indrømmelse af fejl kan afvæbne mange kritikere, og afbøde de værste effekter af en kampagne mod virksomheden.

Vi har ikke ressourcer til en SoMe-strategi

Når strategien skal laves, er det vigtigt at overveje nøje, hvad formålet er med at bruge de sociale medier. Det er ligeså vigtigt at undersøge, hvilke medier, din virksomheds kunder bruger.

Det kræver ressourcer at være til stede på de sociale medier, men på den anden side, så er det ressourcer, som kan sikre, at din virksomhed overlever digitaliseringen og fremtidens handelsmønster. Det er simpelthen ikke spørgsmålet om du skal, men om du har råd til at lade være…

Der er intet til hinder for at prøve sig frem, og teste effekten på nogle udvalgte medier – så længe testforsøgene passer ind i din samlede strategi. Det koster nemlig alt for meget at skyde med spredehagl i håbet om, at der er noget der rammer.

Tag eventuelt kontakt til en dygtig konsulent, som kan hjælpe dig igang, og sætte din strategi i system. Der findes flere online værktøjer, som kan hjælpe dig til at styre din aktivitet på flere platforme, og effekten af online markedsføring kan ses og justeres omgående.

En løsning til din markedsføring

Med mere end 18 års erfaring fra markedsføring og salg,
kan du være sikker på en professionel tilgang til din markedsføring.

Tag kontakt