Kan sociale medier erstatte en hjemmeside?

Med de mange muligheder på de sociale medier, overvejer du måske, om det er nødvendigt at have en hjemmeside. Specielt for mindre virksomheder kan det være fristende at nøjes med profiler på sociale medier. Og på de sociale medier kan en virksomhedsside være på plads i løbet af ganske kort tid.

Er det nødvendigt at have en hjemmeside i dag?

Ja, en hjemmeside er absolut nødvendig. Selvom der er flere milliarder brugere på de sociale medier i dag, så må du ikke glemme, at de sociale medier er i konstant udvikling.

De muligheder, du har på din virksomheds Facebook-side i dag, kan ændre sig i morgen. De sociale netværk vokser, og virksomhedernes spilleregler på de sociale platforme ændrer sig hele tiden.

Services, der er gratis i dag, skal du måske betale for i morgen. Der er ingen garanti for, at du i fremtiden kan være i dialog med dine kunder via de sociale medier – uden at skulle betale for det.

Spillereglerne ændrer sig

Spillereglerne på et hvilket som helst socialt medie kan og vil ændre sig, og du har ingen kontrol over, hvad der kommer til at ske i morgen, eller om et år.

De første virksomheder, som var til stede på Facebook, havde ubegrænset adgang til at opbygge en fanskare og dele indlæg. Sådan er det ikke længere. Allerede i 2012 ændrede Facebook reglerne for deling, så dine indlæg måske – måske ikke – bliver vist på væggen hos en af dine følgere. Og medlemmerne på facebook kan nu helt afmelde nyheder fra din virksomhed, selvom de følger din virksomhed.

Regn med, at dine indlæg i gennemsnit når ud til 1-6% af dine følgere.

Hvor skal jeg lægge fokus online?

Hvis du er god til at bruge de sociale medier, så kan du den vej igennem styrke du dit brand OG sende trafik til virksomhedens hjemmeside.

Forestil dit, at din hjemmeside er centrum for din online strategi, og så er de sociale medier en af de mange ringe, som omkranser din hjemmeside.

Men det giver selvfølgelig kun mening, hvis din hjemmeside rent faktisk er et attraktivt sted at besøge. Vi kender nok allesammen fornemmelsen af at lande på en hjemmeside, der ligner noget fra 80’erne, og hvor hurtigt, vi får lukket siden igen. Det øjet ser, og hjernen opfatter som kvalitet, skal gå hånd i hånd.

Din hjemmeside skal være centrum for din online tilstedeværelse – og ikke de sociale medier. Din hjemmeside er den eneste platform, som du selv har 100% kontrol over.

Kan sociale medier erstatte en hjemmeside

Derfor er hjemmesiden vigtig

De fleste kunder, som vil i kontakt med din virksomhed eller har hørt om dine produkter, starter med at søge online, og besøge din virksomheds hjemmeside.

De har måske set dit navn et sted, eller har hørt om virksomheden fra venner, kolleger eller familie – eller din virksomhed kommer op i søgeresultatet.

Når dine potentielle kunder finder din hjemmesiden, så er det deres umiddelbare oplevelse, der afgør, om de kontakter dig, besøger din butik, køber en vare – eller forlader hjemmesiden med det samme.

Når din virksomhed popper op på de sociale medier, så kan du regne med et besøg på din hjemmeside, før vedkommende beslutter sig for at handle med dig.

Husk på, at langt de fleste besøger din hjemmeside fra deres mobil, så sørg for at din hjemmeside er mobil-venlig.

Din hjemmeside behøver ikke at koste en formue

De fleste små virksomheder kan komme langt med en hjemmeside bygget i et CMS-system som WordPress. Det er vigtigt, at du tænker på kvaliteten i det indhold, der ligger på hjemmesiden: Billeder i god kvalitet, godt indhold, ikke for meget tekst, og et flot layout og design kombineret med brugervenlighed.

Husk på, at udgiften ved at have en flot hjemmeside er ubetydelig set i forhold til, hvor vigtig din hjemmeside er for din online tilstedeværelse.

Hjemmesiden er virksomhedens vigtigste markedsførings-redskab, og det vigtigste indtryk, du giver dine kunder. Det er ikke der, du skal gå på kompromis!

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer videre med din hjemmeside, kan One Point Consulting hjælpe dig videre. Sammen finder vi en løsning, som passer dit erfaringsniveau og ressourcer til vedligehold.

En løsning til din markedsføring

Med mere end 18 års erfaring fra markedsføring og salg,
kan du være sikker på en professionel tilgang til din markedsføring.

Tag kontakt