Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering – eller SEO i daglig omtale – betyder noget for, hvor højt din hjemmeside rangeres af søgemaskinerne. Du har sikkert haft mange “eksperter” i røret, som vil sælge SEO, og som gør alt for at mystificere hvad det egentlig er det handler om.

Hvorfor søgemaskineoptimering?

SEO er med til at øge din virksomheds synlighed, og hermed konkurrenceevnen i søgemaskinerne.

Forestil dig, at du har din egen virksomhed som coach og karrierevejleder i Vejle. Din målgrupper er almindelige forbrugere, som typisk søger på internettet, når de skal finde en virksomhed. Hvis din hjemmeside ikke er optimeret til søgemaskinerne, vil din virksomhed ikke komme op på side 1 i resultaterne. Den vil måske heller ikke komme op på de næste 5 sider. Gennemsnitligt set forholder vi os maksimalt til de første 2 sider af søgeresultater. Din chance for at blive fundet gennem almindelig søgning, er derfor meget lille.

Skal jeg bruge SEO?

Nej, du behøver ikke at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Afhængigt af, hvilken type virksomhed du driver, så er det ikke sikkert, at kunderne finder dig, og kontakter din virksomhed ud fra en søgning på nettet. Men hvis din virksomhed ønsker kunder og forespørgsler via din hjemmeside, så er det vigtigt at din hjemmeside kommer op i søgninger. Det kan ske på mange måder – du kan vælge at betale dig fra en god placering ved at bruge AdWords eller anden annoncering, eller du kan sikre, at mange andre sider linker til din side (giver dog kun bonus, hvis disse sider er placeret højt hos Google). Hvis du bruger Adwords, skal du vide, at Google kvalitetsvurderer din hjemmeside til AdWords, ud fra, om din hjemmeside overholder reglerne for en god hjemmeside – og så er du tilbage til at optimere hjemmesiden.

Kan jeg gøre det selv?

Ja, hvis din hjemmeside ligger i et godt CMS-system, og du har en basal forståelse for opbygning og brugervenlighed, kan du komme langt uden at skulle bruge penge på ekspertbistand.

Søgemaskinernes algoritmer for, hvordan de placerer din hjemmeside er hemmelige, og skifter med års mellemrum. Der er dog flere parametre, som er almindeligt kendt for at fungere, og søgemaskinerne selv har en interesse i, at hjemmesiderne er af høj kvalitet. Du kan derfor finde hjælp og gode råd flere steder på nettet – eller ved at henvende dig til en lokal konsulent.

Hvad er søgemaskineoptimering

Kom godt igang

Første skridt er at overveje:

  • Formål
  • Målgruppe
  • Interne ressourcer
  • Konkurrenter
  • Indsats i forhold til udbytte

I bund og grund skal du overveje hvor meget det er værd for dig, at kunderne kan finde din hjemmeside ved at søge efter den. Hvis du sælger produkter fra din hjemmeside, er svaret indlysende. Men hvad hvis du er en lille smedebutik i en mindre by? Mon ikke kunderne ved, at du findes, og hvor?

Grundlæggende optimering

Du er langt med optimering, hvis du sikrer, at din hjemmeside:

  • ligger i et SEO-venligt CMS-system
  • har en klassisk opbygning med en naturlig sti-struktur (Google giver din hjemmeside dårligere placering, hvis størstedelen af dine besøgende forlader din hjemmeside igen med det samme)
  • ikke ligger på en langsom eller overfyldt server
  • ikke har for mange videoer, plugins eller andre tunge elementer
  • indeholder billeder, som er komprimerede
  • er indekseret
  • ikke indeholder tekst, der er kopieret direkte fra andre hjemmesider
  • har et responsivt design, som gør, at den tilpasses til tablet og mobil
  • indeholder de rette søgeord
  • har et godt indhold, som interesserer de besøgende
  • har gode udgående links
  • er linket fra gode hjemmesider

Search Quality Senior Strategist Andrew Lippatsev fra Google Dublin har i marts 2016 udtalt, at de 2 vigtigste faktorer i forhold til placering på søgemaskiner er indhold og antallet af indgående links.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer videre med søgemaskineoptimering, så tag kontakt for en uforpligtende vurdering af din virksomheds hjemmeside.