Storytelling der virker

Den vigtigste årsag til, at du skal bruge storytelling er “overtalelse”. Du kan forsøge at overbevise dine kunder med med fakta og diagrammer. Eller du kan bruge storytelling og gennem dine historier få magten til at ændre dine kunders holdninger.

Din historie skal tage dine potentielle kunder på den trin-for-trin rejse, som overbeviste dig, så de trin-for-trin kan tro på det samme.

Tænk over det. Hvornår er du blevet omvendt? Hvornår er du sidst blevet overbevist om, at din mening er helt forkert, og at en andens mening var den rette? Der var garanteret en eller anden form for historie involveret i at ændre dine holdninger.

De seks typer storytelling

  • “Hvem er jeg” historier

  • “Hvorfor er jeg her” historier

  • Visionen

  • Belærende historier

  • “Værdier i aktion” historier

  • “Jeg ved hvad du tænker” historier

kan sociale medier erstatte en hjemmeside

Hvem er jeg og Hvorfor er jeg her historier er dit fundament til at skabe tillid hos dine kunder. Historierne fortæller om dig og din mission – en måde at dele din baggrund om din virksomhed / dine produkter. Hvis du fremstår menneskelig nok, vil dit publikum føle sig forbundet med dig.

Visioner fortæller, hvordan tingene kunne være eller hvordan du drømmer om, at de bliver. Denne type historie viser dine kunder, hvad de kan vente sig. Din vision kan indeholde en fortælling om, hvordan du har overvundet forhindringer i fortiden. I forhold til markedsføring, så kan din vision beskrive hvordan dit produkt løser et problem / hvordan verden ser meget bedre ud på grund af dit produkt.

Værdier i aktion minder om visioner og belærende historier, men de fokuserer på de kerneværdier, som du tror på, og giver eksempler. Det er vigtigt at fokusere på positive historier. Et eksempel er brudekjolebutikken, som markedsfører sig på ordentlig etikette. Butikken fortæller om deres butiksassistent, som skriver takkekort til alle de brude, som har købt en kjole af hende.

Den sidste historie er Jeg ved hvad du tænker historie. Med den historie affærdiger du bekymringer, før bekymringerne opstår. Det er forholdsvist let at forudse en indvending fra dit publikum. Ved at bruge storytelling kan du komme bekymringerne i forkøbet.

Hvis du indtænker storytelling i din markedsføring, så kan du komme langt i forhold til at overbevise dine kunder – uden at dine kunder ser det som manipulering. Med god storytelling kan du vinde dine kunders hjerter.